<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
	<channel>
		<title>katastrofa gdańska</title>
		<description>Skomentuj katastrofa gdańska</description>
		<link>https://www.klucze.co.uk/autorzy/wojciech-rozanski/bez-kartki-wojciech-rozanski/177-katastrofa-gdanska.html</link>
		<lastBuildDate>Fri, 05 Jun 2026 20:11:06 +0000</lastBuildDate>
		<generator>JComments</generator>
		<atom:link href="https://www.klucze.co.uk/component/jcomments/feed/com_content/177.html" rel="self" type="application/rss+xml" />
		<item>
			<title>Wojciech Różański napisał:</title>
			<link>https://www.klucze.co.uk/autorzy/wojciech-rozanski/bez-kartki-wojciech-rozanski/177-katastrofa-gdanska.html#comment-48</link>
			<description><![CDATA[gochaha...nie...nie "czyli o wolności"...Wiem, o czym pisałem. Róbta , co chceta nie oznacza wolności choć kojarzy się z czyms takim. "Gdy dwoch mówi to samo to nie zawsze znaczy to samo"... - Zwracasz uwagę na słowa - róbta , co chceta. W dosłownym tłumaczeniu - Robcie , co chcecie - juz możecie. Pozorna wolność. Taka sama , jaka płyneła ze słów - "żyjemy już we własnym domu" - rzucanych przez polityków tamtych lat , z Wałęsą na czele. W rzeczy samej " róbta, co chceta" to fabryka falszywek, potężne narzędzie manipulacji . A Wielka Orkiestra to element wspomagający z jednej strony istniejący niezależnie a z drugiej - tak sie ta Orkiestra wkomponowała w "robta, co chceta" , że nie ma dzis takiej siły, która rozdzieli te dwa twory.. Choc nie tego dotyczy w sumie tekst " Katastrofy gdańskiej" to - musze przyznać - że należałoby zacząć jednak od rozszyfrowania hasła " róbta, co chceta". Ale nie tu i nie teraz. Wielka Orkiestra i "róbta, co chceta" spelniły swoja role doskonale , pełnia ja zreszta, w pewnym sensie i znaczeniu, nadal tyle tylko, że juz nie sa tak potrzebne, jak kiedys. I to nie nam...nie szpitalom... i nie chorym dzieciom. W każdym razie "róbta, co chceta" nigdy nie oznaczało wolności...tej prawdziwej . Owsiak poległ ale na zasadzie takiej samej , jak Al Capone, ktory został w końcu "zapuszkowany", fakt, ale nie za gangsterstwo wszak . I podobnie z Owsiakiem - rozliczono go tylko z nierozliczonych milionów. Niektórym to wyustarczyło. Na resztę, tę zasadniczą reszte, dowodów nie ma. Tak, jak nie było na Al Capone choć i tak każdy wiedział, kim ów Al jest w rzeczywistości. A , żeby było smieszniej i podobniej , to Ala Capone ludzie też kochali ... Poświęcllismy tyle zdań na rozmowę o "róbta, co chceta" mimo, że to juz w zasadzie przeszlość. Może dobrze, może niepotrzebnie , bo dzis mamy zupełnie inna sytuację. I na to, co za tą nową sytuacją stoi albo stanie za chwile powinniśmy baczniejszą zwracać uwagę. Na to, co było wpływu juz nie mamy i musimy uznac swoja porażke. Ale są juz nowe wyzwania dla dociekliwych. Można skorzystac z szansy na rehabilitacje.]]></description>
			<dc:creator>Wojciech Różański</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 17 Jan 2019 15:14:59 +0000</pubDate>
			<guid>https://www.klucze.co.uk/autorzy/wojciech-rozanski/bez-kartki-wojciech-rozanski/177-katastrofa-gdanska.html#comment-48</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Polanka napisał:</title>
			<link>https://www.klucze.co.uk/autorzy/wojciech-rozanski/bez-kartki-wojciech-rozanski/177-katastrofa-gdanska.html#comment-47</link>
			<description><![CDATA[Słowa św. Augustyna zostały odarte z miłości a miłość z ogromnej, znaczeniowej właśnie, sfery zobowiązań. Powstał z tego pojęciowy karzełek, który prowadzi myśli, ale także, jak wskazują fakty o braku odpowiednich zabezpieczeń imprez WOŚP- dzieła, wprost do braku odpowiedzialności. To jet zło, które narasta, za sprawą redefiniującego pojęcia i manipulującego przy słowach człowieka, na pierwotnej kanwie dobra.]]></description>
			<dc:creator>Polanka</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 17 Jan 2019 14:42:15 +0000</pubDate>
			<guid>https://www.klucze.co.uk/autorzy/wojciech-rozanski/bez-kartki-wojciech-rozanski/177-katastrofa-gdanska.html#comment-47</guid>
		</item>
		<item>
			<title>gochaha napisał:</title>
			<link>https://www.klucze.co.uk/autorzy/wojciech-rozanski/bez-kartki-wojciech-rozanski/177-katastrofa-gdanska.html#comment-46</link>
			<description><![CDATA["Kochaj i rób, co chcesz" - święty Augustyn. Nie wiem, co złego w wolności, co dobrego w niewoli autorytetów. Więcej nie napiszę na ten temat, bo te ideologie mnie zniechęciły.]]></description>
			<dc:creator>gochaha</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 17 Jan 2019 13:35:43 +0000</pubDate>
			<guid>https://www.klucze.co.uk/autorzy/wojciech-rozanski/bez-kartki-wojciech-rozanski/177-katastrofa-gdanska.html#comment-46</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Polanka napisał:</title>
			<link>https://www.klucze.co.uk/autorzy/wojciech-rozanski/bez-kartki-wojciech-rozanski/177-katastrofa-gdanska.html#comment-45</link>
			<description><![CDATA[Nasze życie biegnie w różnych przestrzeniach. Semantyka jest jedną z nich. "Róbta co chceta" jest fundamentem, na którym zostało ufundowane dzieło Owsiaka. To był zabieg perfidny, gdyż naturalne odruchy ludzkie ku czynieniu dobra polegającego na gestach solidarności z bliźnim znajdującym się w życiowej opresji (np w chorobie), powiązane zostało na samym początku z ideologią liberalizmu (także etycznego), który pojęcia dobra i zła re-definiuje, jak mu się akurat podoba i, jak pasuje doraźnie do potrzeb. Dokładnie to samo dzieje się z pojęciem "nienawiść", nazwą potoczną jednej z emocji ludzkich. Prawo do jej wyrażania jest przyznawane, bądź nieprzyznawane, w zależności od tego, czy pasuje akurat do celów i planów osoby nią owładniętej, lub o niej mówiącej. Bawiłoby mnie obserwowanie, jak oto wyznawcy owych liberalnych teorii i haseł padają ofiarą swoich własnych postulatów, przyglądanie się, jak wąż pożera własny ogon. Bawiłoby, gdyby... gdyby nie niosło skutków dramatycznych, dotyczących wszystkich nas i wykraczających konsekwencjami poza krąg wyznawców nowych "religii" z ich nowymi "bogami". "Róbta co chceta" właśnie, na naszych oczach, wciela się, zbiera śmiertelne żniwo. Staje ze swoim cynicznym uśmieszkiem, nie tylko za respiratorem dla noworodka, ale i za narzędziami do przeprowadzenia aborcji. Zawsze ma nadzieję na krótką naszą pamięć, na dostrzeganie jedynie połowy zjawisk, tylko tej, która akurat użyteczna jest dla prowadzonej narracji i perswazji. Dlatego tak ważne i jednocześnie - tak utrudniane, jest obstawanie przy jasnym kodeksie etycznym, posługującym się jasno definiowanym zestawem pojęciowym i jasno nakreślonymi granicami. Przypominanie definicji słów wydaje się być dzisiaj najważniejszą lekcją do odrobienia. "Zasypiamy na słowach / budzimy się w słowach [...]"]]></description>
			<dc:creator>Polanka</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 17 Jan 2019 11:51:07 +0000</pubDate>
			<guid>https://www.klucze.co.uk/autorzy/wojciech-rozanski/bez-kartki-wojciech-rozanski/177-katastrofa-gdanska.html#comment-45</guid>
		</item>
		<item>
			<title>gochaha napisał:</title>
			<link>https://www.klucze.co.uk/autorzy/wojciech-rozanski/bez-kartki-wojciech-rozanski/177-katastrofa-gdanska.html#comment-44</link>
			<description><![CDATA["ja nie pisałem o wolności tylko o "róbta, co chceta" ( w tym akurat fragmencie tekstu) ....czyli o przyzwoleniu na upadek obyczajów i autorytetów, o zastąpieniu dotychczasowych autorytetów i miar" - czyli o wolności; po wyborach nic się nie pojawi, tego się nie da ruszyć od tej strony, bo niby jak? poza tym ludzie nauczyli się myśleć systemowo, gapić się w telewizor, który ich straszy, że jak będą mieli zbyt dużo wolności to się pozjadają; ludzie są w stanie zapłacić za bezpieczeństwo wolnością, co im jednak zadnego bezpieczeństwa nie gwarantuje; przed chwilą przeczytałam o kolejnych zakusach na wolność wypowiedzi pod przykrywką przeciwdziałania mowie nienawiści; media wywołały histerię, przy której Smoleńsk blednie; nie zgadzam się, że żółte kamizelki nie mają nic współnego z nami; mają bardzo dużo; są sygnałem dla tych na szczytach władzy, że sprawy zaszły za daleko;, a jak zaszły za daleko;, to trzeba z tym zrobić porządek]]></description>
			<dc:creator>gochaha</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 17 Jan 2019 11:11:07 +0000</pubDate>
			<guid>https://www.klucze.co.uk/autorzy/wojciech-rozanski/bez-kartki-wojciech-rozanski/177-katastrofa-gdanska.html#comment-44</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Wojciech Różański napisał:</title>
			<link>https://www.klucze.co.uk/autorzy/wojciech-rozanski/bez-kartki-wojciech-rozanski/177-katastrofa-gdanska.html#comment-43</link>
			<description><![CDATA[gochaha - ja nie pisałem o wolności tylko o "róbta, co chceta" ( w tym akurat fragmencie tekstu) ....czyli o przyzwoleniu na upadek obyczajów i autorytetów, o zastąpieniu dotychczasowych autorytetów i miar ( i nie mam tu na myśli bynajmniej wzorców socjalistycznych ) innymi , fałszywymi i pustymi w rzeczy samej. Nie ma przecież żadnej nadmiernej wolności...nawet zwyczajnej nie ma. Jest wyłącznie pozór, etykieta zastępcza i złotko, jako opakowanie. Jeśli ktokolwiek kojarzy " róbta, co chceta " z wolnością to ...się zwyczajnie myli. Nie o to chodziło w tym przyzwoleniu... Jeśli , jak piszesz, ludzie sie budzą i pokazuja środkowy palec władzy to...ufam, że pojawi się to w obrazie po wyborach jesiennych.... Ale też wyjaśnię, że w powyższym tekście nie dotykałem kwestii władzy w sensie obozu rządzącego przynajmniej. W zasadzie sugestia szła w kierunku obozu, ktory ową władze utracił i pragnie odzyskać. Chociaż samorządowo - jak wspomniałem też wyżej - jednak ją sprawuje nadal tudzież posiada dość mocne wsparcie poza granicami... Żółte kamizelki to zjawisko nie polskie jednak i mając to na uwadze nie ma sensu rozpatrywać w oparciu o nie spraw polskich ani oczekiwać, że francuskie kamizelki w jakikolwiek sposób nasze polskie sprawy rozwiążą. Twoje sformułowanie " nie zgadzam sie " dotyczy więc czego ? Rok 2015ty pokazał tylko jedno ...a mianowicie, że ludzie wkurzeni rządami PO ponownie przekazali władzę nad soba w ręce kogoś, kto już nad nimi władzę sprawował i kogo 4 lata wcześniej pogonili - wydaje sie jednak, że nie był to objaw przebudzenia a raczej zaniku pamięci. To, czy ludzie sie przebudzili , ilu się przebudziło.....pokażą dopiero jesienne wybory do obu parlamentów.. Dopiero będziemy mogli mówić o przebudzeniu albo o dalszym spaniu. W moim odczuciu okoliczności, do których nawiązywałem w tekście...te, którymi otoczono zabojstwo Pawła Adamowicza bądź też poprzez owe zabojstwo stworzono właśnie są przygotowaniem do jesiennej kampanii wyborczej ... z uwzględnieniem nawet kampanii prezydenckiej w 2020tym. Też chciałbym wierzyć, że ludzie - jako masa z duzym ciężarem gatunkowym ...jako społeczeństwo a nie pojedyncze osobniki - jednak się budzą. ...Czy faktycznie - zobaczymy. Obserwuję jednak - używając twojego sformułowania - ludzi dość uważnie od mniej więcej 50 lat i , prawde mówiąc, nie widziałem jeszcze tak rozbitego, rozdrobnionego i w rezultacie nieprzebudzonego stanu tej materii... Ale podobno cuda się zdarzaja..]]></description>
			<dc:creator>Wojciech Różański</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 17 Jan 2019 08:46:22 +0000</pubDate>
			<guid>https://www.klucze.co.uk/autorzy/wojciech-rozanski/bez-kartki-wojciech-rozanski/177-katastrofa-gdanska.html#comment-43</guid>
		</item>
		<item>
			<title>gochaha napisał:</title>
			<link>https://www.klucze.co.uk/autorzy/wojciech-rozanski/bez-kartki-wojciech-rozanski/177-katastrofa-gdanska.html#comment-41</link>
			<description><![CDATA[Nie zgadzam się. Nie chodzi o róbta, co chceta. Trzeba spojrzeć z jeszcze szerszej perspektywy. To właśnie wolność, której jest zbyt mało, a dla rządzących zbyt wiele - stanowi zagrożenie tej pseudodemokracji. Vide - żółte kamizelki - tak krytykowane, którym już blokuje się możliwość protestowania na ulicach, blokuje się wolność zgromadzeń, wolność wypowiedzi, To nie nadmierna wolność jest powodem wojny na ziemiach polskich, francuskich, i in., ale rozgrywanie przed klany polityczne, czy jeszcze głębiej - przez uzurpatorów, których być może twarzy i nazwisk i układów nie znamy. A skąd nasilenie tych nastrojów? Już 2015 rok pokazał, że ludzie budzą się. To samo pokazują protesty kamizelek. Ich postulaty pokazujące politykom środkowy palec. A taki palec bardzo nie podoba się rządzącym. Każdy pretekst jest dobry do ograniczenia wolności i decydowania za obywateli (niewolników?), po kim chcą nosić żałobę i dlaczego po prezydencie Gdańska, a nie po pośle K'15. Teraz poczekajmy na odpowiednie rozporządzenia: nie tylko w Polsce.]]></description>
			<dc:creator>gochaha</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 17 Jan 2019 07:32:20 +0000</pubDate>
			<guid>https://www.klucze.co.uk/autorzy/wojciech-rozanski/bez-kartki-wojciech-rozanski/177-katastrofa-gdanska.html#comment-41</guid>
		</item>
	</channel>
</rss>
